تأثیر منفی ماجراجویی‌های نتانیاهو-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تأثیر منفی ماجراجویی‌های نتانیاهو

خبر مرگ دو نظامی صهیونیست سبب ایجاد رعب و وحشت میان خانواده اسیران صهیونیست شده است. در حالی که آن‌ها خواستار تسریع در فرآیند مذاکرات صلح، اعلام آتش‌بس و تبادل کامل اسیران هستند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ماجراجویی در حال قمار بر سر جان اسیران باقی مانده در غزه است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
کد خبر: ۲۵۱۱۱۴

تأثیر منفی ماجراجویی‌های نتانیاهو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طولانی‌تر شدن جنگ غزه به مانند ساعت شنی در حال پایان دادن به عمر اسیران صهیونیست است. در حالی که طی اقدامات پیشین ارتش رژیم برای آزادی اسیران تنها چهار نفر از آنها آزاد و در  باقی موارد تلاش‌ها به مرگ صهیونیست‌ها منجر شده‌است. همین موضوع سبب شد خانواده اسیران صهیونیست از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بخواهند پیش از مشخص نشدن وضعیت اسیران و مذاکرات دوحه، وی راهی آمریکا نشود.

 

ارتش رژیم در حالی برای چندمین بار در فرآیند آزادسازی اسیران شکست خورد که به نظر می آید این اقدام با هدف سرپوش گذاشتن بر عملیات ترور مبهم محمد الضیف در روزهای اخیر بوده است


انتشار رسمی خبر مرگ دو اسیر صهیونیست بار دیگر نشان دهنده عمق جاه‌طلبی «بی بی» و تلاش وی برای حفظ کرسی نخست وزیری به هر قیمتی است. در حالی که سخنگوی حماس بارها اعلام کرده اگر ارتش صهیونیستی اقدام غیرسیاسی برای آزادی اسیران انجام دهد، عملاً در جهت نابودی آنها گام برداشته است، اما به نظر می آید این تهدیدات تأثیری روی نظر نتانیاهو نگذاشته است.

 


بیست‌ودوم ژوئیه بیانیه رسمی کشته شدن دو اسیر حاضر در خان بونس به نام‌های الکس دانسیگ 75 ساله و یاگف بوچشتاو 35 ساله منتشر شد. در این اطلاعیه به روشنی علت مرگ این دو نفر بیان نشده است، اما به نظر می آید دو اسیر صهیونیست بر اثر شلیک نیروهای صهیونیست کشته شده باشند. در روزهای اخیر حملات هوایی و تجاوز نیروهای صهیونیست به منطقه خان یونس به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و گمان می‌رود اسیران صهیونیست به وسیله ارتش صهیونیستی به هلاکت رسیده باشند.

 
ارتش رژیم در حالی برای چندمین بار در فرآیند آزادسازی اسیران شکست خورد که به نظر می آید این اقدام با هدف سرپوش گذاشتن بر عملیات ترور مبهم محمد الضیف در روزهای اخیر بوده است. واقعیت آن است، نظامیان صهیونیست به ابزار نتانیاهو برای ترمیم جایگاه راست گرایان در نظرسنجی‌های عمومی و افزایش شانس کابینه موقت در برابر مخالفان تبدیل شده اند. تداوم این روند و به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه می‌تواند به خیزش خانواده اسیران و  محاکمه سران ارتش و کابینه موقت پیش از پایان یافتن جنگ منجر شود.  


به گزارش نشریه تایمز چاپ رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم تاکنون مرگ 44 نفر از 116 اسیر باقی مانده در نوار غزه را تأیید کرده است. جنبش حماس ظاهراً اجساد دو سرباز صهیونیست (2014) و دو غیرنظامی (2014- 2015) را نیز در اختیار دارد. با گذشت 290 روز از جنگ غزه، نتانیاهو گام جدی برای پذیرش قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل متحد و طرح سه مرحله‌ای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای پایان یافتن جنگ و تبادل اسیران بر نمی‌دارد. تمایل نداشتن «بی بی» برای صلح شاید در کوتاه مدت بتواند به بقای وی به عنوان نخست وزیر کمک کند، اما در میان مدت بستر محاکمه وی را در دیوان عالی و دادگاه لاهه فراهم خواهد کرد.

 
خبر مرگ دو صهیونیست سبب ایجاد رعب و وحشت میان خانواده اسیران صهیونیست شده و بار دیگر آنها را به خیابان‌ها کشانده است. در حالی که آنها خواستار تسریع در فرآیند مذاکرات صلح دوحه، اعلام آتش‌بس و تبادل کامل اسیران هستند، نتانیاهو با ماجراجویی در حال قمار بر سر جان اسیران باقی مانده در غزه است. پیش تر نیز در حالی که تمام طرف های منازعه و بازیگران میانجی منتظر شنیدن اخبار مثبت از قطر بودند، عملیات دیوانه وار ارتش صهیونیستی برای ترور محمد الضیف سبب تعلیق مذاکرات شد. در هفته‌های اخیر بازیگران میانجی با ارائه تضمین‌های شفاهی سعی کردند بخشی از کارشکنی طرف صهیونیست را پوشش دهند و گام جدی به سمت صلح بردارند؛ اما تحولات روزهای اخیر ثابت کننده این فرضیه است که نتانیاهو اراده‌ای برای نجات گروگان‌ها ندارد. حال باید منتظر ماند و دید نتانیاهو در سفر به آمریکا تا چه اندازه در برابر پیشنهاد صلح و آینده سیاسی- امنیتی غزه انعطاف نشان خواهد داد.

 

با گذشت 290 روز از جنگ غزه، نتانیاهو گام جدی برای پذیرش قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل متحد و طرح سه مرحله‌ای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای پایان یافتن جنگ و تبادل اسیران بر نمی‌دارد


بهره سخن

با آنکه نمی‌توان با قطعیت از نامزدی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا سخن گفت، اما اگر قرار باشد پس از بایدن معاون اولش نامزد اصلی حزب دموکرات شود، می‌تواند پیامدهای منفی برای سران صهیونیست داشته باشد. در 10 ماه اخیر هریس جزو معدود مقام های ارشد آمریکایی بوده که بارها خواستار توقف جنگ غزه و منتقد کشتار غیرنظامیان در این منطقه بوده است. 

 


معرفی هریس به عنوان رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به معنای آن خواهد بود که نتانیاهو چهار ماه بسیار سخت برای ادامه جنگ غزه و تن ندادن به مذاکرات صلح دوحه دارد. برخی تحلیلگران معتقدند، اگر «بی بی« در سیاست‌های دولت دموکرات هماهنگ نباشد، امکان دارد در روند ارسال سلاح به فلسطین اشغالی خلل جدی ایجاد شود.

 
صحنه سیاست آمریکا در حالی برای رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر می‌شود که این رژیم درگیر افزایش تنش با حزب الله در جبهه شمالی و انصارالله در جبهه جنوبی است. نتانیاهو در آستانه تصمیمات سختی قرار دارد که می‌تواند به عمر سیاسی وی پایان دهد یا آنکه همچنان ستاره اقبال آن را در سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی روشن نگه دارد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار